pátek 13. února 2015

RECENZE: Bílá jako sníh, rudá jako krev

Autor: | Rok vydání: červen 2014 (Itálie) | Počet stran: 224 | Vydal: JOTA

Citlivý a zároveň humorem protkaný příběh o síle snů a lásky. V životě přicházejí otázky, na které nezná odpověď žádný internetový prohlížeč…  

 ~*~*~

Leo je šestnáctiletý kluk jako každý jiný: rád se poflakuje s kamarády, hraje fotbal, prohání se na mopedu a žije v dokonalé symbióze se svým iPodem. Dlouhé školní hodiny by nejraději vymazal a učitele vidí jako živočišný druh, v jehož brzké vyhynutí nepřestává doufat. Takže když přijde nový supl na dějepis a filozofii, Leo ho přivítá pořádnou dávkou cynismu a nasliněných kuliček.
Ale zdá se, že tenhle mladý profesor je mezi ostatními vyučujícími nečekanou raritou. Když přednáší, dokáže všechny strhnout, často zabrouzdá mimo osnovy a každým slovem nenápadně pobízí své žáky, aby žili naplno a šli za svými sny. A Leo jeden velký sen má – jmenuje se Beatrice, nejhezčí holka ve škole. Beatrice je ztělesněním vášně, její rudé vlasy září na miliony světelných let a jediný její pohled Leovi otevírá brány ráje…
Ale než Beatrice vůbec zjistí, že ji někdo miluje tak, jak ani Dante Alighieri nemohl milovat, onemocní leukémií. Leo si poprvé v životě klade otázky, na které nenajde odpověď na internetu, ale musí se s nimi vypořádat sám, a vydává se bojovat za svůj sen. Pochopí nakonec, že sny neumírají, a najde sílu věřit v něco většího, než je on sám?

 ★★★★★

Leo je na pohled obyčejný šestnáctiletý kluk. Rád chodí s kamarády ven, hraje videohry, závodně fotbal za školní "Piráty" nebo se jen tak poflakuje doma se svou nejlepší kamarádkou Silvií a skládá nové písně. Neřekli by jste, že se přes noc může tomuto chlapci život změnit od základů, ale opak je pravdou. S příchodem nového dějepisáře a filozofa objeví dávno zapomenutou stránku sebe samého a začne se na svět dívat jako na jeden velký Sen.
To by to však nebyla správná young adult knížka, kdyby se do příběhu nezamotala láska. A to ne zrovna jednou. Leo ve své - o rok starší - spolužačce vidí vše, co by dívka jeho srdce měla mít. Dlouhé rudé vlasy sahající až k ramenům a ten nejkrásnější úsměv na světě. Co Leo se svým životem podnikne dál, když se dozví, že jeho Beatrice má leukémii? A co když to všechno dopadne úplně jinak, než si představoval?

Řeknu vám to rovnou, ta kniha mne dostala. Nebudu říkat, že to mělo nějaké chyby, protože nemělo. Nebudu říkat, že mě hlavní postavy nesedly, protože mně sedly úplně všechny a autor dokázal svůj příběh podat tak realisticky, že jsem místy musela knihu odložit, aby se mi nesesypal celý svět.


Kniha je napsaná v kraťoučkých kapitolách, což příběhu dodává rychlý spád a vy se tak můžete lépe vcítit do děje. Tím vás provází výše zmiňovaný Leo, který vám dokáže odvyprávět i venčení svého psa Terminátora tak zajímavě, že se nebudete moci odtrhnout. Ten kluk má vše, ale zároveň nemá vůbec nic. Má to nejkrásnější přátelství, které si můžete s holkou představit, skvělou rodinu a svou nehynoucí lásku. Je až nepředstavitelné, že něco jako rakovina mu tohle všechno mohla vzít.

Po přečtení tohohle se docela stydím za svoje hodnocení u ´Hvězdy nám nepřály´. Nezaslouží si 4 hvězdičky. Ani ty tři.
.. tak jo, ty dvě už možná jo. Osobně si myslím, že srovnání právě s Hvězdami je na místě, protože tyto knihy mají stejný základ - lásku, přátelství, smrt a věřte mi, že tohle je mnohem lepší. Leo vás příběhem provede tak, že budete mít místy úsměv na rtech a někdy slzy v očích. Vedle téhle knihy ´Hvězdy´ vypadají jako odpad,je mi to líto.
Opravdu nemohu uvěřit, že tato kniha je dílem profesora, který ji psal ve svém volném čase. Vžil se do situace mladého chlapce a sepisoval okamžiky jeho života. Knihu tak propletenou emocemi jsem ještě nikdy nečetla, a jen těžko se mi věří, že za tímhle vším se skrývá profesor, který jen chtěl svým studentům ukázat, že i psát se dá.

Tohle bylo... úžasné. Smutné, dojemné, ale při tom milé a místy i vtipné. Líbilo se mi, že to vyprávěl kluk. A i když jsem párkrát s jeho názory nesouhlasila, tak mě to tak dopodrobna vysvětlil, že jsem mu rozuměla a fandila mu každou stránkou dál a dál.
Bylo to popsané tak, jak se věci dějí v reálném životě. Rozhodujeme se z minuty na minutu a místy byl Leo tak zmatený, že jsem se musela zpětně vracet, abych ty jeho mozkový pochody pochopila:D

Podle knihy byl samozřejmě natočený i film. Sama jsem ho ještě neviděla a hlavní hrdiny jsem si představovala úplně jinak, tak o tom ještě budu muset dlouho přemýšlet. Každopádně ten trailer vypadá skvěle.

Ta kniha je skvělá. Vážně. Takže jestli nad ní uvažujete, tak si jí přečtěte. A pokud se na ní vážně chystáte, tak pozdravujte Beatrice, protože ta dívka je neskutečná a i když jsem knihu dočítala někdy ve dvě ráno, tak mi stejně potom nedala spát. Neuvažujte, prostě si jí běžte koupit. Nebudete litovat.

3 komentáře:

  1. Zní to jako skvělá knížka, ale přidat si něco dalšího na už tak neskutečně dlouhý seznam knih, které prostě musím přečíst, tak bych se mohla jít rovnou zahrabat :-D Ale na prázdniny určitě super tip, děkuju :)

    OdpovědětVymazat
  2. (1) Ale tuhle si prostě přečíst musíš!:D Já ti jí jednou pučím!:D

    (2) Děkuju:))

    OdpovědětVymazat

Moc děkuju za každý komentář! Moc si jich vážím:)